مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

تزریق بوتاکس

یکی از پر طرفدارترین راه های جوان سازی پوست و رفع چین و چروک ها و حجم دهی به گونه و لب و اعضای دیگر صورت بوتاکس است.
بوتاکس طبق آمار جهانی جزو پرطرفدار ترین روش ها برای جوانی است، سابقه بوتاکس در علم پزشکی بیشتر از 50 سال است.
در این مقاله سعی داریم تا با صفر تا صد بوتاکس آشنا شویم تا اگر به تزریق بوتاکس تمایل داشتید به مطب دکتر الناز سلطان مرادی بهترین دکتر تزریق بوتاکس در ابهر زنجان مراجعه کنید.

تزریق بوتاکس چیست

بوتاکس چیست؟

بوتاکس یک نوع سم به نام باکتری کلستریدیوم بوتولینم است که نام تجاری این سم به بوتاکس مشهور شده است. مقادیر زیادی از این سم باعث نوعی مسمومیت غذایی به نام بوتولیسم می شود و کشنده ترین عارضه بوتولسیم، فلج  شدن است. بر همین اساس دانشمندان به دنبال راهی بودند تا از این سم بتوانند استفاده مفیدی برای انسان ها کنند.

سم بوتولیسم چگونه منجر به جوانسازی می شود؟

این سم چون خاصیت فلج کنندگی دارد، از آن برای فلج کردن بعضی از عضلات که متقاضی برای آن هستند، استفاده می شود.

مقدار بسیار کم و رقیق شده سم به عضلات خاص تزریق می شود که باعث تضعیف شدن کنترل آن عضلات می گردد. در این صورت بعد از تزریق بوتاکس از حرکت عضلات و ماهیچه ها کاسته می شود. بنابراین دیگر حرکت نمی کنند و چین و چروکی به وجود نمی آید.

بیشترین کاربرد بوتاکس کجاست؟

از تزریق بوتاکس، بیشتر در نواحی پیشانی و از بین بردن خط اخم استفاده می شود و همچنین از بوتاکس در ناحیه کنار چشم نیز استفاده می شود. این دو ناحیه بیشترین بازدهی را در تزریق بوتاکس داشته است.

تزریق این ماده در نقاطی مانند خطوط خنده و خطوط اطراف لب و خطوط زیر چشم و بالا بردن ابروها و ..  نیز استفاده می شود. البته تزریق در این نواحی عوارض و سختی های بیشتری دارد.

کاربرد تزریق بوتاکس در نواحی صورت

افراد مناسب برای تزریق بوتاکس

تقریبا همه افراد می توانند از تزریق بوتاکس برای جوانسازی و رفع چین و چروک های صورت استفاده کنند. مگر اینکه بیماری و یا مشکل خاصی در فرد متقاضی وجود داشته باشد که با نظر و مشورت پزشک به سمت به این نوع عمل زیبایی بروید.

موارد منع استفاده از بوتاکس

  • حاملگی و دوران شیردهی
  • وجود عفونت در ناحیه که تزریق بوتاکس انجام می گیرد.
  • قبل از انجام بوتاکس اگر بیماری دارید و یا از برخی داروهای خاص استفاده می کنید، باید قبل از انجام بوتاکس با پزشک خود صحبت کنید و سپس تزریق را انجام دهید.
  • اگر سابقه حساسیت قبلی به بوتاکس دارید قبل از انجام مجدد آن با پزشک خود مشورت کنید.

مزایای تزریق بوتاکس

بهترین نتیجه از تزریق بوتاکس زمانی به دست می آید که در نواحی که خط و چین و چروک های کم عمق تری دارد مورد استفاده قرار گیرد. در نواحی که چین و چروک ها عمیق تر شوند تزریق بوتاکس چندان موثر نخواهد بود.

بوتاکس درمورد پیشگیری از ایجاد چین و چروک ها نیز موثر خواهد بود.

همچنین بوتاکس برای درمان عارضه هایی همچون تعریق زیاد و بیش از حد در زیر بغل، کف دست و کف پا مورد استفاده قرار می گیرد.

عوارض و معایب بوتاکس

پس از تزریق بوتاکس نیاز به استراحت و گذراندن دوران نقاهت نیست. پس از این عمل ممکن است در ناحیه ای که بوتاکس انجام شده است، کبودی و ورم خفیف به وجود آید که به مرور زمان از بین می رود.

از دیگر معایب بوتاکس از دست دادن حس در محل تزریق است.

پس از انجام بوتاکس دیگر قادر نخواهید بود که عواطف و احساسات خود را در صورت بروز دهید که البته موقت است.

پس از چه مدتی تاثیر بوتاکس مشخص می شود؟

مدتی که پس از آن به طور کامل تاثیر بوتاکس را مشاهده خواهید کرد بسته به نوع بوتاکس و محل انجام بوتاکس و مقدار استفاده از آن و البته بستگی به شما دارد.

اما به طور متداول بین 3 تا 7 روز تاثیرات آن را مشاهده خواهید کرد. نتایج نهایی بعد از 2 هفته بروز خواهند کرد.

آیا سن و جنسیت در بوتاکس مهم است؟

خیر. سن و جنسیت هیچ تاثیری در اثرگذاری و استفاده از بوتاکس ندارد. زنان و مردان می توانند از بوتاکس استفاده کنند. تنها محدودیت که در استفاده از بوتاکس است سن است که افراد بالای 20 سال می توانند از تزریق بوتاکس استفاده کنند.

روش های تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس بدون نیاز به بی حسی انجام می پذیرد  اما ممکن است قبل از انجام تزریق 20 یا 30 دقیقه قبل پماد موضعی در محل تزریق استفاده شود. معمولا حدود 10 الی 15 دقیقه طول می کشد تا بی حسی اثر کند.

تزریق بوتاکس با سوزن های بسیار ظریف انجام می گیرد و تعداد تزریق بستگی به چین و چروک های متقاضی دارد و در هر فرد متفاوت است.

طول مدت اثر گذاری بوتاکس چقدر است؟

مدت اثر گذاری بوتاکس به طور معمول 3 الی 4 ماه است اما به ندرت به 6 الی 8 ماه نیز می رسد و خطوط به حالت قبلی خود یعنی قبل از انجام تزریق بوتاکس برمی گردد. اما بعد از چندین بار انجام بوتاکس فواصل بین دو تزریق طولانی تر می شود. در بر خی از افراد اثر نسبی طولانی تر است به طوری که به هیچ وجه به طور کامل به حالت قبل خود برنمی گردد.

تزریق بوتاکس در کنترل تعریق بیش از حد چگونه است؟

برای درمان  این مشکل و عارضه، راه های زیادی وجود دارد از جمله استفاده موضعی از املاح کلرید آلومینیوم و داروهایی که از تعریق جلوگیری می کنند.

یکی دیگر از روش های کنترل تعریق در کف دست و زیر بغل و صورت و کف پا، عمل جراحی است. در این عمل عصب مربوط به غدد مربوط را قطع می کنند و یا به صورت موضعی غدد عرق در زیر بغل را بر می دارند.

اما این عمل جراحی علاوه فقط 66 درصد موفقیت آمیز خواهد بود و عوارض و معایب آن از فوایدش بیشتر است.

تزریق بوتاکس، آزاد شدن استیل کولین را مهار می کند و این مساله باعث جلوگیری از تعریق می شود. تزریق در منطقه مورد نظر به صورت شبکه ای و به فواصل 1 الی 2 سانتی متری انجام می گیرد.

قیمت تزریق بوتاکس چقدر است؟

قیمت تزریق بوتاکس بستگی به عواملی همچون نوع بوتاکس و قسمت مورد نظر برای انجام تزریق بوتاکس و همچنین مقدار استفاده شده از ماده بوتاکس دارد.

تزریق بوتاکس در خانه

تزریق بوتاکس به صورتی که اول مقاله توضیح داده شد، در خانه امکان پذیر نیست.

اما به صورت های طبیعی می توان در خانه بوتاکس انجام داد که مجموعه ای از فعالیت های مراقبت از پوست و کمک به جوانی پوست می گردد. اگر این فعالیت ها به صورت مداوم انجام پذیرد، نتایجی مشابه تزریق بوتاکس دارد.

برای انجام بوتاکس طبیعی در خانه راه های زیادی وجود دارد  که از جمله آنها می توان به استفاده از انواع روغن ها و انواع ماسک ها که باعث کشیدگی پوست و جوانی می شود، نام برد.

برچسب ها:

آخرین دیدگاه‌ها

    پرسش و پاسخ تکمیلی

    سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

    0 دیدگاه
    یک دیدگاه بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تماس سریع