دکتر الناز سلطان مرادی » ریزش مو » راههای درمان ریزش مو بعد از کرونا
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

راههای درمان ریزش مو بعد از کرونا

آیا بین ابتلا به کرونا و ریزش مو ارتباط وجود دارد؟

چرا بهبود یافتگان از کرونا دچار ریزش مو می شوند؟

ریزش موی ناشی از کرونا دائمی خواهد بود؟

راه درمان ریزش مو پس از کرونا چیست؟

چگونه کرونا باعث ریزش مو می شود؟

چرا پس از ابتلا به کرونا ریزش موی شدید پیدا می کنیم؟

در این مقاله سعی نموده ایم که  به پاسخ پرسش های مطرح شده بپردازیم، جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه بهتر است که ما را در این متن همراهی بفرمایید. پس با ادامه مطلب با ما باشید…

ریزش مو یکی از عوارض بیماری کرونا می باشد که به اصطلاح پزشکی آن تلوژن افلویوم اطلاق می شود(Te). این ریزش به صورت کلی در موی سر ایجاد می شود.

راههای درمان ریزش مو بعد از کرونا

علل ریزش مو پس از ابتلا به بیماری کرونا چه می باشد؟

علل زیادی در ریزش مو تاثیر گذار است اما اگر به بیماری کرونا بستگی داشته باشد، شامل:

  • استرس و نگرانی
  • التهاب ناشی از ویروس کرونا
  • تغذیه نامناسب
  • کمبود آهن
  • تب شدید و بالا رفتن دمای بدن
  • نداشتن خواب کافی
  • داروهای درمان کرونا
  • و…

آیا ریزش مو یکی از عوارض کرونا می باشد؟

درباره نشانه ای این بیماری و عوارض آن ابهامات زیادی وجود دارد چرا که هنوز از ظهور این بیماری مدت زمان زیادی نیست که می گذرد. اغلب مطالعات ناشی از ریزش مو براثر کووید 19 است و و آمار دقیقی از احتمال ریزش مو براثر ابتلا به کرونا نمی باشد که تنها یک مطالعه نشان داده که حدود 24 درصد از شرکت کنندگان پس از بهبودیافتگان از بیماری کرونا درگیر ریزش مو شده اند.

در هنگام این مطالعه از میان 14 نفرکه بعد از کرونا دچار ریزش مو شده بودند5 نفر بهبود یافتند و 9 نفرباقی مانده هنوز هم با ریزش مو مواجه بودند. براساس این موضوع ریزش مو پس از کرونا مشکلی است که چه در مردان و چه در زنان ایجاد می شود که پس از مدتی از بین می رود و دائمی نمی باشد.

آیا ریزش چند تار مو در طول روز طبیعی می باشد؟

هر شخص 100 فولیکولی مو دارد و طول عمر هر فولیکول هزار روز می باشد. چنانچه هر فرد در طول روز 100 تار موی خود رااز دست بدهد این عارضه طبیعی می باشد و نباید نگران شود اما ریزش مو ناشی از بیماری کرونا میزان ریزش تا 400 خواهد رسید.

پزشک پوست و مو اظهار نظر می کند که این افراد باید میزان ویتامین دی، فریتین و ویتامین 12 خودشان را بررسی نمایند.

شایان ذکر است که بگوییم که کمبود پروتئین و آهن نیز از علل ریزش مو می تواند به شمار آید. در اغلب افراد بعد از بهبودی از بیماری کرونا به صورت خود به خودی ریزش مویشان برطرف می شود اما اگر افرادی باشند که این عارضه در آنان هنوز درمان نشده است بهتر می باشد که ویتامین ها و مواد معدنی را در خود تقویت کنند و توصیه پزشک پوست بر این است که از شامپوهای بدون سولفات و بدون پارابن استفاده نمایند.

خوردن تخم مرغ، ماهی، مرغ، میوه ها و سبزیجات تازه و حتی آجیل باید به میزان کافی صورت گیرد تا اشخاص دچار کمبود آهن نشوند. درصورتی که فرد دچار کمبود پروتئین است باید به میزان لازم گوشت، لبنیات و منابع گیاهی در برنامه روزانه خود داشته باشد.

راهکارهای پزشکی برای درمان ریزش موهای سر بعد از کرونا چه می باشد؟

راهکارهای خانگی برای درمان ریزش مو اغلب موقت و کوتاه مدت بوده و برخی افراد به دنبال درمان های پزشکی برای این روش های هستند.

درمان های دارویی مانند هیرویت: این دارو به صورت قرص های خوراکی که حاوی B2،B1،B3 که در رشد مجدد موی تاثیر بسزایی می گذارد. این دارو در فرآیند خون رسانی و تقویت ریشه و ساقه کمک کننده بوده و رشد سریع مو را به همراه دارد. تمامی درمان های دارویی باید زیر نظر پزشک پوست صورت گیرد چرا که پزشک پوست معمولا مصرف داروی هیرویت را روزی یک بار قبل از مصرف صبحانه تجویز می نماید که باید با آب فراوان میل شود.

داروهای ماینوکسیدیل و فیناستراید و بیوتین نیز در درمان ریزش مو و رشد مو بسیار موثر است. اما فیناستراید برای درمان ریزش مو بیشتر در مردان تجویز می شود چراکه هورمون های مردانه را تحت تاثیر می گذارد  و ممکن است برای خانم ها مشکلاتی را به بار بیاورد با این حال داروی ماینوکسیدیل هم برای خانم ها و هم  برای آقایان تجویز می شود و این قرص بدون نسخه در داروخانه ها قابل فروش می باشد. بهتر است که در مورد مصرف آن حتما با پزشک پوست مشورت شود چرا که فرد به تازگی از بیماری کرونا بهبود پیدا نموده است و ممکن است دچار عوارضی شود که توصیه نخواهد شد.

مزوتراپی موی سر: یک روش درمانی جدید برای درمان ریزش موی سر می باشد که اثرات مثبت آن در اکثریت افراد به ثبت رسیده است. در این پروسه از مواد مغذی برای تقویت ریشه و پیاز مو جهت کمک به رشد مو استفاده می شود. یک روش مطمئن و تاثیرگذار برای درمان ریزش مو که در هر سنین می توان به کار گرفت.

مزایای مزوتراپی: از این روش برای درمان کم پشتی و ریزش موی سر استفاده می شود که روشی غیر تهاجمی و بدون درد با ریسک پایین و ارزان قیمت است. نیازی به استراحت و مراقبت بعد از عمل ندارد و متقاضی می تواند بعد از این پروسه به فعالیت های روزمره خود بپردازد. نتیجه مزوتراپی بلافاصله بعد از یک ماه قابل مشاهده می باشد.

چکیده مطلب

واکسیناسیون بر کاهش یا افزایش موی سر بسیار تاثیر گذار می باشد، در صورتی که واکسیناسیون قبل از ابتلا به کرونا صورت گیرد، واکنش بدن را کاهش می دهد و اثر زیادی را بر ریزش مو به همراه خواهد داشت اما واکسیناسیون بعد از کرونا تاثیری دیگر ندارد و ریزش صورت می گیرد.

باتشکر مدیریت سایت الناز سلطان مرادی بهترین دکتر پوست در ابهر

برچسب ها:

آخرین دیدگاه‌ها

    پرسش و پاسخ تکمیلی

    سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

    0 دیدگاه
    یک دیدگاه بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تماس سریع