دکتر الناز سلطان مرادی » جوانسازی پوست » پلاسما یا پی آر پی پوست چه تاثیری بر جوان سازی دارد؟
مدت زمان مطالعه ۷ دقیقه

پلاسما یا پی آر پی پوست چه تاثیری بر جوان سازی دارد؟

پلاسما یکی از روش های جوان سازی پوست است که در آن از لیزر استفاده نمی گردد. با شنیدن این جمله اول چیزی که به ذهن تان می رسد این است که پس از چه روشی برای بهبود و رفع چروک های صورت استفاده می شود؟

واینکه چقدر می تواند تاثیرگذار باشد؟

آیا ثبات آن از انواع قدیمی تر بیشتر است؟

از دوران های گذشته و در افسانه های باستان، انسان همیشه به دنبال کیمیایی بوده است تا پیری را از بین ببرد و جوانی را به چهره باز گرداند و این نشان دهنده علاقه انسان به حس جوانی می باشد.

پی-آر-پی-صورت

پلاسما چیست؟

 

پلاسما مایعی در خون است که گلبول های سفید، قرمز و همینطور پلاکت ها را در میان رگ های خونی جابجا می کند. اگر مواد نام برده شده را از خون حذف کنیم، مایع زرد باقی مانده، پلاسما نامیده می شود. این مایع حاوی مقدار بسیار زیادی آب (در حدود 91درصد) می باشد. 10درصد باقی مانده ی آن هم، از یون های معدنی و املاح آن، پروتیین های شناور در پلاسما، ویتامین، مواد قندی و لیپیدی، هورمون‌ها، اسیدهای آمینه، گلوکز و چربی و مواد دفعی تشکیل شده است.

 

پلاسمای غنی از پلاکت (پی آر پی) چیست ؟

پی آر پی پوست یکی از روش های جوانسازی پوست است که در طی این روش درمانی به جداسازی پلاسما از خون پرداخته می شود و به آن غلظت می بخشند و در نهایت به بافت ها پوست جهت جوانسازی، ترمیم و افزایش میزان کلاژن سازی  تزریق می نمایند.

پزشکان و دانشمندان، با فعالیت و تلاش بی وقفه، پلاسما را غنی از پلاکت می نمایند تا در مواردی مانند؛ بازسازی بافت های آسیب دیده عصبی، ترمیم سلول های مغز استخوان، فعالیت های داندانپزشکی و همچنین در عملکردهای زیبایی استفاده شود. این نوع غنی شده از پلاسما حتی می تواند به روند بهبود برخی از آسیب ها، سرعت دهد. استفاده از تزریق پلاسما در امور زیبایی و جوان سازی کاملا پذیرفته شده است و مورد تایید سازمان بهداشت جهانی می باشد.

پلاسما یا پی آر پی پوست چگونه انجام می شود؟

در ابتدا لازم است بدانید که برای انجام این روش درمانی بهتر است که به یک دکتر پوست خوب مراجعه نمایید هم چنین اگر در شهر های کوچک مانند زنجان زندگی می کنید مراجعه به بهترین دکتر پوست و زیبایی در زنجان را برای انجام پی آر پی صورت در زنجان  به شما توصیه می نمایم. 

مراحل انجام پلاسما یا همان پی آر پی صورت عبارتند از:

  1. ابتدا پزشک یا دستیارش یک نمونه کوچک از خون شما را گرفته و در ساتریفیوژ می گذارند تا پلاسما از سایر اعضای موجود در خون، جدا شود. این پلاسمای به دست آمده غنی از پروتیین است و هنگام تزریق به پوست، باعث تحریک کلاژن شده و بدن آن را به طور طبیعی تولید می کند. کلاژن از عوامل مهم در جوان سازی پوست، می باشد.
  2. در اولین تزریق، از اسید هیالورونیک استفاده می شود تا پزک مطمئن گردد، پوست کاملا مرطوب و فاقد رنگدانه است.
  3. در این مرحله، پلاسمای تزریق شده، در سرتا سر صورت شما پخش می شود.
  4. برای اینکه پزشک مطمئن شود، ماده غنی شده از پروتیین به اعماق پوست رسیده است، از دستگاه درماپن یا میکروسوزن در پیشانی، گونه ها و سایر قسمت های صورت استفاده می کند.
  5. استفاده از دستگاه میکروسوزن به خودی خود، باعث تحریک رشد کلاژن می گردد، بنابراین استفاده آن در کنار تزریق PRP، تولید کلاژن را افزایش می دهد.
  6. بعد از پایان کار، ممکن است درد سطحی کمی بر روی صورت و همچنین یک کبودی جزیی، به خاطر استفاده از میکروسوزن بروز پیدا کند.

انواع خطوط پوست که با این روش قابل درمان هستند، کدامند؟

لازم است بدانید که با استفاده از این روش درمانی  قادر به رفع چین و چروک وخطوط پوستتان هستید. از جمله خطوطی که توسط این روش درمان می شوند می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • خطوطی که معروف به خط خنده هستند به همان حالتی که میخندیم، در دو طرف لب ها ایجاد شده اند.
  • چین‌هایی که در گوشه چشم بوجود آمده و شبیه پنجه کلاغ است.
  • خط هایی که در اثر اخم کردن، بین دو ابرو ایجاد می شود.
  • چین و چروک هایی که روی پیشانی می افتند.

استفاده از این روش برای کدام مناطق بدن انجام می گردد؟

استفاده از این روش باعث ترمیم سلول ها، برطرف شدن کشیدگی و شل شدگی پوست در نواحی چروک خورده می گردد و ظاهری جوان و با طراوت و پر نشاط به پوست می دهد.

جوان سازی از این طریق، اغلب روی پوست صورت، قفسه سینه، گردن و دست ها انجام می شود. جالب است بدانید این روش علاوه بر تولید الاستین و کلاژن برای رفع چین و چروک، باعث درمان جوش های آکنه و انواع زخم های ایجاد شده روی پوست، هم می شود. باید به این نکته توجه شود که انتخاب شیوه مناسب برای این منظور، حتما باید با نظر پزشک انجام گیرد چون پوست های مختلف، دارای ویژگی های متفاوتند و این انتخاب بدون مشورت با یک پزشک مجرب، می تواند خطرناک باشد.

از دیگر موارد کاربرد پلاسما، پی آر پی موی سر است که در چند سال اخیر محبوبیت بسیاری در بین عموم مردم یافته است و نتایجی مطلوب جهت درمان ریزش و افزایش تراکم مو دارد. 

اقدامات پیش از پی آر پی یا پلاسما پوست 

یک کرم بی حسی موضعی روی پوستتان بمالید. بهتر است برای سی دقیقه یک کیسه آب رو صورتتان نگه دارید تا قبل از انجام درمان پوستتان مرطوب باشد. دقت کنید ناحیه مورد نظر حتما باید از گونه آلودگی(مانند لوازم آرایشی) پاک نمایید.

مزایای درمان با پلاسما چیست؟

  • بهترین مزیت آن این است که بسیار سریع انجام می شود.
  • جلسات درمانی آن کم است و در نتیجه وقت کمتری میگرد.
  • موارد منع مصرف آن بسیار کم است.
  • عوارض ناچیزی دارد.
  • به سرعت می توان نتیجه کار را مشاهده کرد.
  • در این شیوه از برش های مقطعی جراحی، استفاده نمی شود و فاقد خون ریزی می باشد.
  • برای استفاده در نقاط حساس بدن، کاملا قابل اعتماد است.

تعداد جلسات درمانی با پلاسما  چقدر است؟

لازم است بدانید که تعداد جلسات لازم برای انجام پی آر پی یا پلاسما بسته به شرایط و میزان مشکلات پوست هر فرد متفاوت است و تعداد جلسات مورد نیاز پس از بررسی و معاینه توسط پزشک تعیین می گردد. 

اما به طور کلی تعداد جلسات لازم برای پی آر پی صورت بین یک تا سه جلسه متغیر می باشد و نتایج بعد از جلسه اول قابل مشاهده می باشد.

مراقبت های بعد از درمان با این شیوه چیست؟

پس از انجام پی آر پی پوست جهت پیشگیری از بروز هرگونه عارضه لازم است که به انجام برخی اقدامات بپردازد. 

از جمله اقدامات لازم پس از پلاسما عبارتند از:

  • از آفتاب پرهیز شود.
  • ناحیه ی مورد نظر به مدت یک روز شسته نشود.
  • از کرم های ترمیم کننده که معمولا پزشک توصیه می کند، استفاده گردد.
  • تا خوب شدن زخم ها، به هیچ وجه از وسایل آرایشی استفاده نشود.

انجام روش پلاسماتراپی برای چه کسانی مناسب می باشند؟

این روش برای کسانی مناسب است که دچار افتادگی پلک خفیف یا متوسط هستند، کسانی که برای عمل های زیبایی نمی خواهند از جراحی استفاده کنند و یا بیهوشی را تجربه نمایند.

از آنجا که در این روش، جراحی وجود ندارد، بسیاری از افرادی که تحمل زخم و یا اسکار جراحی را ندارند، از آن استقبال می نمایند. برای آن دسته از افرادی که بعد از جراحی افتادگی پلک‌شان، پلک ها به صورت غیرقرینه در آمده اند، هم کاربردی است.

 

منابع

 

 Kohl E, Steinbauer J, Landthaler M, Szeimies RM. Skin ageing. J Eur Acad Dermatol Venereol 2011; 25(8): 873-84.

 

 

 

برچسب ها:

آخرین دیدگاه‌ها

    پرسش و پاسخ تکمیلی

    سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

    0 دیدگاه
    یک دیدگاه بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تماس سریع